Blog

Cara Menggunakan & Mematikan Skrin Berpisah pada iPhone 6 Plus & 6s Plus

Lebih besar lebih baik. Dulu jenama tahan lama pengguna terkenal menggunakan slogan ini untuk mempromosikan rangkaian peralatan rumahnya. Ia adalah masa ketika telefon pintar tidak lazim, bahkan di cakrawala. Oleh itu, saya tidak tahu bahawa suatu hari saya akan menggunakan telefon pintar, dan juga iPhone. IPhone yang lebih besar, seperti lulus dari pendahulunya, kini dipamerkan dengan gaya dan kesombongan orang.

Walaupun skrin iPhone yang lebih besar (iPhone 6, iPhone 6 Plus, iPhone 6s, dan iPhone 6s Plus) mempunyai kelebihan tersendiri, sangat sedikit pengguna yang menjelajah layar split pada peranti iPhone 6 Plus dan iPhone 6s Plus mereka. Peranti 5.5 inci menawarkan ruang tontonan yang lebih baik. Dan Apple menjadikannya sebagai titik untuk memberikan ciri skrin split kepada pengguna. Oleh itu, pengguna boleh menggunakan ciri ini semasa mereka sibuk menghantar Mesej, Mel atau menggunakan aplikasi Kalendar.

Pegang peranti anda dalam mod landskap dan nikmati ciri ini. Contohnya, jika anda memeriksa aplikasi Mail di iPhone 6s Plus, anda akan melihat sejumlah e-mel di sebelah kiri dan kandungan surat yang telah anda pilih dari senarai. Maklumat ini akan memberitahu anda bagaimana anda boleh menggunakan Split Screen pada iPhone 6 dan 6s Plus. Selain itu, anda juga akan mengetahui bagaimana anda boleh mematikan ciri ini jika anda tidak mahu menggunakan Split Screen.

Cukup mudah untuk mengaktifkan mod Split Screen ini pada iPhone 6 Plus atau iPhone 6s Plus anda; putar iPhone anda di sisinya dan membelah kandungannya secara bersebelahan. Ini mungkin mengingatkan anda pada skrin iPad atau Mac anda. Beberapa aplikasi yang kompatibel dengan fitur layar terpisah ini adalah: Surat, Kalendar, Mesej, Stok, Peringatan, Memo Suara, Kenalan, Jam, dan anda juga dapat melihat perubahan ini di Skrin Utama.

Contohnya lebih baik daripada ajaran. Lihat di bawah bagaimana anda dapat memanfaatkan sebahagian besar ciri Skrin Berpisah pada iPhone 6 Plus dan iPhone 6s Plus anda.

Paparan Berpisah dalam Aplikasi Mel

Paparan split dalam aplikasi Mail memberi anda pengalaman visual yang sama seperti yang anda dapatkan pada iPad atau Mac anda. Satu persatu, pilih e-mel dari Peti Masuk anda dan baca isi surat yang dipilih di sebelah kanan.

Paparan Berpisah di Aplikasi Kalendar

Periksa jadual harian dan perincian acara anda pada masa yang sama dengan bantuan skrin Berpisah di aplikasi Kalendar.

Paparan Berpisah di Aplikasi Mesej

Aplikasi pesanan dalam paparan Berpisah serupa dengan Surat; ia memaparkan senarai mesej dan satu (yang telah anda pilih) yang anda baca atau balas dalam mod lanskap.

Paparan Berpisah di Aplikasi Saham

Sekiranya anda seorang pakar pasaran saham, anda dapat mengawasi banyak saham. Dengan pandangan Split, mudah untuk memeriksa stok tersebut.

Harap maklum bahawa paparan Berpisah hanya tersedia pada telefon Plus; anda boleh mengakses ciri ini jika anda mempunyai iPhone 6 Plus dan iPhone 6s Plus.

Walaupun Split Screen memaparkan lebih banyak maklumat pada satu skrin, beberapa orang tidak menyukai idea ini untuk membelah layar. Mereka ingin mematikan ciri ini dengan mengikuti kaedah yang disebutkan di bawah. Dengan berbuat demikian, mereka tidak akan dapat menggunakan ciri seperti Skrin utama berorientasikan landskap dan beberapa butang tambahan pada papan kekunci.

Cara Mematikan Skrin Berpisah pada iPhone 6 Plus dan 6s Plus

Langkah 1. Lancarkan aplikasi Tetapan pada iPhone anda.

Langkah # 2. Ketik pada pilihan Paparan & Kecerahan.

Langkah # 3. Ketik pada Lihat dari bawah bahagian ZOOM TAMPILAN.

Pada skrin Zum Paparan, anda akan menemui dua pilihan: Standard dan Zum.

Langkah # 4. Ketik Zum.

Langkah # 5. Ketik Tetapkan.

Menu akan meleret ke atas dengan pilihan: Gunakan Zum.

Langkah # 6. Akhirnya, ketik "Gunakan Zum".

Kini iPhone anda akan dimulakan semula. Apabila anda memeriksa iPhone anda selepas memulakan semula, anda tidak akan melihat skrin Berpisah di semua aplikasi yang disebutkan di atas.

Mod mana yang anda mahu gunakan pada iPhone 6 Plus dan iPhone 6s Plus anda? Kongsi maklum balas anda dengan kami di Facebook, Twitter, dan Instagram.