Blog

Cara Mencari Pemilik iPhone atau iPad yang Hilang

Katakan anda menjumpai iPhone yang hilang di suatu tempat dan anda ingin mengembalikan peranti secepat mungkin. Bagaimana anda akan melakukannya? Adakah mudah untuk mencari pemilik yang betul dari iPhone yang hilang? Secara amnya, kebanyakan pemilik iPhone menggunakan kod laluan pada peranti mereka untuk melindungi data dan privasi mereka. Walaupun begitu, berikut adalah beberapa muslihat yang dapat membantu anda mencari pemilik asal iPhone yang hilang.

Cara Mencari Pemilik iPhone atau iPad yang Hilang

  • Sekiranya iPhone atau iPad tidak mempunyai Kod Laluan
  • Sekiranya iPhone atau iPad mempunyai Passcode Enabled
  • Hati-hati Mengenai iPhone yang Hilang

Sekiranya iPhone atau iPad tidak mempunyai Kod Laluan

Sekiranya anda menjumpai iPhone atau iPad tanpa kod laluan diaktifkan, anda boleh menyemak aplikasi Perhubungan mereka. Biasanya, di bahagian atas senarai adalah 'Kad Saya' yang mempunyai nombor, e-mel, dan maklumat lain pemilik seperti Pasangan, Ibu, Bapa, dll. Anda boleh menghubungi salah seorang dari mereka. Sebagai alternatif, anda juga boleh melihat senarai Kenalan dan melihat sama ada anda boleh berhubung dengan 'Isteri,' 'Saudara,' 'Ayah,' dll.

Anda juga boleh menyemak senarai panggilan dan cuba menghubungi nombor masuk atau keluar terkini. Sebagai pilihan, anda boleh pergi ke peti masuk mesej iPhone yang hilang dan mengetahui orang yang kerap dia berbual.

Walaupun langkah-langkah ini merupakan pencerobohan terhadap privasi, untuk kebaikan menghubungi dan mengembalikan iPhone, kita harus melakukan tindakan ini. Secara keseluruhannya mengesan pemilik telefon bimbit tidak terkunci adalah mudah. Tetapi bagaimana dengan menghubungi pemiliknya sekiranya peranti terkunci dengan kata laluan?

Sekiranya iPhone atau iPad mempunyai Passcode Enabled

Sekiranya iPhone mempunyai kod laluan yang diaktifkan, maka agak sukar untuk mencari pemilik asalnya, walaupun beberapa pilihan masih terbuka.

Periksa ID Perubatan

Sekiranya iPhone mempunyai ID Perubatan, anda boleh mengaksesnya dari skrin kunci. ID perubatan akan mempunyai nombor hubungan kecemasan yang boleh anda panggil dan mengembalikan iPhone yang salah tempatnya.

Tanya Siri untuk mengetahui Butiran Pemilik iPhone yang Hilang

Sekiranya kaedah di atas tidak berjaya, lancarkan Siri di iPhone dengan menahan butang rumah atau butang sebelah kanan. Sekarang tanya Siri ' Tunjukkan Kad Kenalan saya '. Ia akan menunjukkan nama orang itu dan, dalam kebanyakan kes, butiran lain seperti e-mel, dll.

Anda juga boleh bertanya kepada Siri ' Panggilan nombor panggilan terakhir ', ' Panggilan terakhir diterima nombor .' Sebaik sahaja anda berhubung dengan orang itu, anda mungkin bertanya sama ada mereka adalah ahli keluarga, rakan, rakan sekerja dan menerangkan keadaannya.

Sebagai alternatif, anda boleh meminta Siri untuk " Panggil Ibu, Ayah, atau Rumah ." Dan jika kenalan disimpan dengan nama-nama ini atau hubungan diatur dalam Kad Saya, Siri dapat membantu dengan membuat panggilan kepada anggota yang berkaitan.

Catatan:: Siri memerlukan internet untuk berfungsi. Sekiranya data mudah alih dimatikan pada iPhone yang hilang, anda boleh menghidupkannya dengan meminta Siri '  Hidupkan Data Mudah Alih ', atau gunakan Pusat Kawalan. Untuk membuka Pusat Kawalan:

  • Pada iPhone X dan yang lebih baru: Leret ke bawah dari sudut kanan atas
  • Pada iPhone 8 dan lebih awal: Leret ke atas dari bawah skrin
  • Sekarang ketik ikon yang kelihatan seperti menara bergerak untuk menghidupkan data mudah alih

Simpan iPhone yang hilang dan Jawapan Panggilan Masuk

Sekiranya anda masih belum dapat mendapatkan pemilik asal iPhone / iPad, maka biarkan peranti "AKTIF" sehingga pemiliknya dapat memanggil. Malah saudara-mara atau rakan-rakannya boleh menghubungi nombor tersebut, dan anda boleh memberitahu mereka bahawa anda mempunyai alat yang hilang dan mereka harus mengambilnya dari anda. Mungkin terdengar aneh untuk menjawab telefon yang bukan milik anda, tetapi kami melakukan ini dengan niat terbaik dan tidak berbahaya.

Tunggu Mesej Cari Skrin Kunci iPhone Saya

Pemilik iPhone pintar. Mudah-mudahan! Pada saat seseorang kehilangan telefon mereka, mereka akan menggunakan Cari aplikasi Saya atau iCloud untuk mengunci peranti, memadamkannya, atau / dan memaparkan mesej skrin kunci pada iPhone yang hilang. Mesej ini boleh berupa nama, alamat, atau / dan nomor yang mereka ingin anda hubungi, untuk membuat sambungan. Tunggu mesej ini dan harap yang terbaik.

Masukkan kad SIM iPhone yang Hilang di Beberapa Telefon Lain

Sekiranya anda tidak dapat menemui nombor pemiliknya dan orang tersebut tidak mempunyai kenalan umum seperti Ayah, Ibu, Saudara, Isteri, Bos, dan lain-lain, anda boleh memberikan satu gambar terakhir. Keluarkan Kad SIM dari iPhone yang hilang dan masukkan ke dalam telefon bimbit milik anda. Sekiranya terdapat beberapa kenalan yang tersimpan dalam memori kad SIM, anda boleh menghubungi mereka dan menerangkan keadaannya.

Sambungkan iPhone yang Hilang ke PC atau Mac untuk mengetahui Nama

Katakan anda menjumpai peranti di kafe atau restoran tempatan. Akan sangat berguna jika anda mengetahui nama orang yang menjadi milik iPhone ini. Sekiranya anda tidak dapat melihat namanya melalui Siri, sambungkan iPhone ke komputer. Buka iTunes di PC atau Finder di Mac, dan anda akan dapat melihat nama iPhone. Sebilangan besar orang menetapkan nama mereka seperti 'Arshmeet's iPhone.' Sekarang anda boleh meletakkan tanda atau menyebarkan mesej dengan nama orang.

Hubungi Pembawa iPhone

Pada iPhone 8 dan sebelumnya, nama Pembawa muncul di kiri atas skrin. Pada iPhone X dan yang lebih baru, leret ke bawah dari kanan atas untuk membuka Pusat Kawalan. Pada skrin ini di kiri atas, anda dapat melihat nama Pembawa. Walaupun Carrier Store mungkin tidak memberikan perincian pemilik atau banyak membantu, anda mungkin memberi isyarat hijau untuk kaedah ini.

iPhone (dan kebanyakan telefon) mempunyai nombor unik yang disebut IMEI yang dicetak di dalam dulang SIM (atau di suatu tempat). Pembawa boleh menggunakan maklumat IMEI dan mengesan pemiliknya dan menghubunginya.

Hubungi Polis

Terakhir, jika tidak ada yang berjaya, menghubungi polis tempatan adalah pilihan terbaik dan terbaik. Tidak ada penjaga telefon. Anda mesti memberitahu polis dan menyerahkan peranti tersebut kepada mereka sekiranya anda tidak dapat menemui pemiliknya dalam jangka masa yang singkat. Kenapa? Baca tajuk seterusnya!

Hati-hati Mengenai iPhone yang Hilang

Sebaik sahaja anda mengambil iPhone tanpa mengira sama ada ia dikunci atau dibuka, dihidupkan atau dimatikan, ada kemungkinan tindakan terhadap anda. Seseorang yang kehilangan telefonnya kemungkinan besar akan memberitahu polis dari pihak mereka dan juga pembawa mereka untuk melaporkannya hilang atau dicuri. Setelah ia berlaku, iPhone itu tidak dapat diaktifkan di kebanyakan rangkaian.

Sekiranya anda mengambil iPhone yang hilang walaupun dengan niat terbaik, tindakan anda boleh dianggap sebagai kecurian jika pemiliknya menjejaki anda menggunakan penguatkuasaan undang-undang atau Cari iPhone Saya. Sama ada anda menghidupkan iPhone atau tidak atau niat baik anda, dll akan menjadi perkara kedua. Pihak berkuasa boleh memperlakukan anda sebagai orang yang memiliki iPhone yang dicuri. Oleh itu, apabila anda menemui telefon yang salah tempat, ingatlah perkara ini. Niat terbaik anda mungkin menentang anda!

Anda akan menikmati membaca:

  • Cara Mencari AirPod yang Hilang
  • Empat Cara Memulihkan Kenalan yang Dihapus di iPhone
  • Bagaimana Mengetahui Sekiranya Seseorang Telah Menyekat Nombor Anda di iPhone