Blog

Steve Jobs vs Tim Cook: Siapa yang Lebih Baik Sebagai Ketua Pegawai Eksekutif Apple?

Setiap tahun Apple mengadakan acara untuk melepaskan produk dan perisiannya. Acara ini menjadi sesi dinamik bagi Apple untuk menyampaikan idea, inovasi, dan strategi terhadap produk & perkhidmatannya. Sebelumnya acara diadakan oleh pengasas bersama, ketua dan CEO Steve Jobs, dan setelah kematiannya; Tim Cook memegang kendali di tangannya.

Secara sedar atau tidak, pengguna produk Apple dan pakar industri telah mula membuat perbandingan antara kedua pemimpin tersebut. Ini telah menimbulkan perdebatan mengenai siapa CEO yang lebih baik untuk syarikat itu. Terdapat beberapa hujah yang memihak dan menentang kedua-dua CEO, yang telah melakukan pekerjaan dengan cemerlang; sebenarnya, Tim Cook memegang jawatan itu dengan banyak penghargaan daripada pekerja Apple.

Steve Jobs lwn Tim Cook

Kedua-dua pemimpin mempunyai ideologi tersendiri untuk inovasi produk, strategi pemasaran dan kepuasan pelanggan. Sebagai fanboy Apple, kami selalu mempunyai sudut lembut untuk Steve; namun, kami tidak mahu memberikan perlakuan yang tidak adil kepada Encik Cook. Kami memberikan analisis mendalam mengenai perdebatan mengenai apa yang dikatakan oleh pemimpin pasaran mengenai perbandingan ini. Infografik juga berguna untuk menghilangkan keraguan.

Inovasi Produk

Steve Jobs percaya mencipta "Insanely Great Products" di Apple. Dia akan meletakkan hati dan jiwanya ke dalam pembuatan produk apa pun. Sekiranya seorang pekerja sedang bercuti Krismas, dia akan memanggilnya kembali untuk membuat perubahan yang diperlukan dalam semalam. Dia tidak akan peduli dengan kerosakan psikologi pekerja. Oleh itu, pekerja akan menjadi satu-satunya fasilitator dalam mengembangkan produk kerana tujuan Steve adalah untuk membuat produk atau perkhidmatan pembunuh bagi pengguna di seluruh dunia.

Tim Cook , sebaliknya, lebih bimbang tentang semua yang ada di syarikat itu. Dia memahami keperluan pekerja yang bekerja untuk Apple dan menunjukkan lebih banyak tanggungjawab sosial dengan meningkatkan budaya kerja. Perubahan pengurusan ini telah mempengaruhi strategi inovasi Apple, yang memberontak di bawah kepemimpinan Steve Jobs, yang marah dengan inovasi dan pengembangan produk. Cook gagal menunjukkan kegilaan itu; sebaliknya pendekatannya yang lembut menjadikan syarikat itu konvensional. Pakar industri menyedari bahawa di bawah kepimpinan Cook, Apple mula meningkatkan rangkaian produk yang ada dan bukannya mengeluarkan produk revolusioner seperti iPod, iPhone, dan iPad.

Sebagai CEO

Menurut seorang pegawai Apple, Steve Jobs adalah "CEO perang." Ketika Jobs kembali ke Apple, syarikat itu melalui fasa buruknya. Oleh itu, mungkin, Jobs menunjukkan keberanian dan pencerobohan yang luar biasa untuk menjatuhkan Apple dari rawa. Sikap agresifnya dihargai ketika itu, tetapi sekarang syarikat itu telah mencapai reputasi sebagai teknologi komunikasi nombor satu di dunia, orang kritik terhadap serangan yang sama, yang harus dilembutkan sekarang.

Cook , di sisi lain, kelihatan tenang dan tenang, dan sikap ini telah mengubah syarikat menjadi lebih lembut. Wakabayashi kritis ketika dia mengatakan bahawa Steve hanya berminat mengembangkan produk hebat dan dalam mengejar kecemerlangan, dia mengesampingkan minat karyawan kerana mereka hanya fasilitator untuk memenuhi tujuan Steve. Sementara Cook lebih bimbang dengan semua yang berlaku di syarikat itu.

Kepintaran Pemasaran

Sebelum Cook, Apple dalam keadaan kewangan dan operasi yang lengkap. Walaupun kita harus menerima kepemimpinan berwawasan dan reka bentuk produk genius Steve Jobs, kualitinya terganggu, ketersediaan produk itu mengerikan dan kosnya tidak terkawal. Apple adalah pemain dalam industri yang stabil. Dengan kemasukan Cook, semuanya berubah.

Cook menjadi agen perubahan dalam strategi pemasaran & pemotongan kos. Dengan pengalamannya di IBM, di mana ia mempercepat pengurusan rantaian bekalan, Cook memperkenalkan beberapa perubahan drastik dalam pemasaran, reka bentuk produk, dan pembuatan bersepadu di Apple. Ideanya adalah untuk menawarkan "penyelesaian sederhana untuk masalah kompleks" dan untuk memungkinkannya, ia melancarkan kampanye pemasaran besar, prestasi teknik kolosal, dan metode penjimatan biaya.

Kesimpulannya

Sekiranya pemikiran anda dikuasai oleh hati anda, anda pasti akan menyokong Steve Jobs sebagai pemimpin yang berwawasan; dan jika fikiran anda melakukan semua pemikiran, Tim Cook akan menjadi pemimpin Apple yang ideal untuk anda. Dan kami selalu mendengarkan hati kami - oleh itu, Steve Jobs adalah wira dan ideal kami.

Anda mungkin suka membaca:

  • Petikan Steve Jobs mengenai Kehidupan dan Kerja
  • Tim Cook Petikan mengenai Kejayaan dan Teknologi
  • Mengapa Apple Mengubah Laluan yang dipetakan oleh Steve Jobs