Blog

Mengapa Apple Tidak Mengadopsi USB-C untuk iPhone? Pembuatan Alternatif ...

Walaupun seluruh dunia akan mengatasi USB-C, mengapa Apple tidak menggunakan USB-C untuk iPhone? Walaupun terdapat khabar angin yang bertentangan, Apple tetap berpegang pada port Lightning miliknya untuk siri iPhone 11 2019. Ketika Apple memperkenalkan teknologi tersebut di Macbook, iMac, Mac mini dan iPad Pro, peralihan pada telefon pintarnya diharapkan. Walau bagaimanapun, Apple terus mengasingkan USB Type C dari iPhone; mendorong semua orang untuk bertanya, mengapa?

Mengapa Apple Belum Menghilangkan Port Kilat?

  • Kelahiran Pelabuhan Kilat
  • Sebab Mengapa Apple Beralih Dari Petir ke USB-C
    • Kuasa
    • Penggunaan peranti anda dengan optimum
    • Lebih daripada sekadar Pengecasan pantas
    • Satu dunia, satu wayar
    • Daya saing
  • Apa yang Menghentikan Apple Memperkenalkan USB-C di iPhone?
    • Adakah iPhone benar-benar memerlukannya?
    • Kesetiaan Pengguna
    • Batasan Teknikal
      • Estetika
      • Tidak Setiap USB-C Hebat
    • Mengawal Aksesori
    • Kekangan Wang
    • Apple Inginkan Kami Tanpa Wayar?
    • Mengapa terdapat USB-C pada iPad dan Mac tetapi tidak pada iPhone?
    • Ia bukan hanya mengenai pelabuhan

Apple mengakui bahawa iPhone 8 atau yang lebih baru menyokong pengecasan pantas, tetapi hanya apabila kilat ke penyambung USB-C digunakan. Sebenarnya, iterasi terbaru model iPhone 11 Pro dan 11 Pro Max dilengkapi dengan pengecas 18W dengan port USB Type-C dan kabel Lightning to USB Type-C. Seperti di Apple, pengecas baru akan membolehkan iPhone 11 Pro mencapai caj 50 peratus dalam masa kira-kira 30 minit.

Penyertaan yang disebutkan di atas dan banyaknya penukar Lightning to USB Type-C menimbulkan persoalan asas; Mengapa Apple tidak akan menukar iPhone dari Lightning ke USB-C? Tetapi sebelum kita berusaha untuk mengetahui alasannya, mari kita fahami komitmen Apple terhadap kabel Lightning.

Kelahiran Kilat

Ketika dunia teknologi sibuk dengan USB-A, Mini USB, dan Micro USB, Apple memperkenalkan Lightning pada tahun 2012; peningkatan besar-besaran dari pendahulunya 30-pin. Menjelang waktunya, Apple mengembangkan kabel yang lebih kecil, boleh diterbalikkan, dan lebih cepat; yang dapat memahami dan memenuhi kehendak kuasa dan kelajuan telefon masa depannya.

Setiap kotak iPhone sejak itu mempunyai kabel Lightning to USB Type-A yang asli di dalam kotaknya. Pada masa itu USB-C sedang dalam pengembangan dan Apple membuat bahagian penting dalam pasukan. Namun, Apple memilih Lightning kerana USB-C belum siap. Terutama, diperlukan teknologi sekitar enam tahun, setaraf dengan kabel Lightning.

Mengapa Apple Perlu Beralih Dari Petir ke USB-C?

Kabel Lightning mempunyai penyambung lelaki, iaitu, pin dan penonjolan utama ada pada kabel dan tidak bergantung pada port. Manakala, bahagian pin USB-C berada di port dan kepala kabel mempunyai slot ke dalam bukaan. Dalam usaha kita untuk memahami atau meneka ideologi Apple di sebalik tidak memasukkan USB C dalam iPhone; adalah mustahak untuk memahami buzz di sekitar pelabuhan dan mengapa dunia teknologi melingkari dirinya sendiri.

# 1. Kuasa

Walaupun Apple tidak mendedahkan spesifikasi ini, ia tersedia untuk pengeluar pihak ketiga. Memandangkan kuasa 12W yang disokong oleh Apple Charger, Lightning dapat menangani watt tersebut dengan mudah. Sementara USB-C dapat menangani kelajuan pengecasan hingga 100 watt dan 20V / 5A dengan teknologi USB Power Delivery.

# 2. Penggunaan peranti anda dengan optimum

Pengecas 5W telah menjadi ruji untuk iPhone, walaupun kuasa dan kapasiti bateri telah meningkat secara linear. Oleh itu, apabila iPhone 8 dan ke atas dapat menyokong pengecasan pantas, tidak mempunyai port USB-C untuk melakukannya adalah tidak adil. Dengan cara ini, ini melarang atau mengehadkan anda untuk meneroka sepenuhnya potensi peranti

# 3. Lebih dari sekadar Cepat

USB-C menyokong prestasi Paparan A / V penuh, sehingga resolusi 8K pada 60Hz. Selain itu, ia mempunyai keserasian ke belakang dengan VGA, DVI, USB 2.0, dan HDMI, apabila anda mempunyai penyesuai yang betul.

# 4. Satu dunia, satu wayar

Melihat spektrum faedah yang ditawarkan oleh USB-C (USB 3.1), ini sangat membantu dalam mewujudkan satu jenis penyambung dan port yang dapat menjalankan hampir semua perkara. Jadi, anda boleh menjalani kehidupan bebas dongle dan hanya membawa satu wayar ke mana sahaja. Bukankah itu senario yang ideal !!

# 5. Daya saing

Dari segi teknologi ini, Apple ketinggalan berbanding pesaingnya. Peranti Android unggulan yang paling terkenal menawarkan pengecasan pantas lebih dari 20W. Memimpin carta adalah OnePlus dengan salah satu kelajuan pengecasan terpantas dengan pengecas bungkus terbaru mereka. Tidak, jauh di belakang Xiaomi dan Oppo berusaha memasukkan pengecasan 100W pada peranti masa depan mereka.

Di pasaran di mana satu ciri dapat mengurangkan atau melonjak penjualan anda, Apple benar-benar perlu meningkatkan kecepatan pengisiannya. Lagipun, penyokong setia Apple hanya akan menunjukkan kesabaran ke tahap tertentu.

Jadi, Mengapa Apple Tidak Mengadopsi USB-C untuk iPhone?

Apple sememangnya mengetahui kemampuan teknologi itu, bagaimanapun, 18 jurutera adalah sebahagian daripada pasukan pengembangan USB-C. Sebenarnya, Apple adalah antara yang pertama memasukkan USB-C dalam siri Macbooknya pada tahun 2015. Kemudian, raksasa teknologi itu mempercayai kepercayaannya, ketika iPad Pro terbaru mula menggunakan port USB-C. Lalu, mengapa iPhone masih hilang USB-C?

Adakah iPhone Perlu Memerlukan USB C?

IPhone dimaksudkan untuk pengguna sehari-hari dan penggunaan, aplikasi dan keperluan asasnya berbeza-beza. Kedua-dua USB-C dan Lightning kecil dan tipis, mempunyai palam yang boleh diterbalikkan dan dapat memindahkan data dan kuasa pada kelajuan tinggi. Selain daripada pengecasan pantas, kabel Lightning berjaya menangani hampir semua perkara lain di iPhone anda dengan lancar.

Dan untuk pengecasan pantas, adakah kita benar-benar memerlukan kuasa 100 w untuk mengecas iPhone kita ??? Mungkin itu sebabnya Apple tidak tergesa-gesa untuk melakukan perubahan atau berkompromi pada kategori yang disebutkan di bawah.

Kesetiaan Pengguna

Kira-kira tujuh tahun yang lalu, Apple menggantikan 30 pinnya, kerana teknologinya sangat besar dan tidak akan berfungsi dengan baik dengan peranti zaman baru yang dirancang oleh Apple. Walaupun ada yang merasakan kebakaran itu, sebahagian besar dari kita mendapat manfaat daripada keputusan tersebut dalam jangka panjang. Seperti disebutkan di atas, kabel Lightning hampir setara dengan USB-C.

Oleh itu, adakah Apple mesti menukarnya kerana semua orang di pasaran adalah? Bukankah itu tidak adil bagi pelanggan dan pembuat aksesori, untuk membuat perubahan untuk teknologi setara dan kemudian berubah lagi ketika teknologi baru dan lebih baik tiba? Bukankah lebih baik, bahawa Apple berinovasi atau menunggu teknologi yang lebih pintar dan pantas dan menerapkannya secara langsung?

Kekangan Teknikal

# 1. Estetika

Walaupun, USB-C lebih tebal daripada port Lightning. Bagi jenama, yang menjaga estetika dan kelangsingan reka bentuk setanding dengan teknologinya, setiap milimeter ruang penting. Dalam rajah yang diberikan oleh Josh Flowers, USB-C setebal dengan bicu fon kepala 3.5mm.

Adakah anda benar-benar berpendapat bahawa Apple harus atau akan menjejaskan estetika perantinya hanya kerana USB-C apabila ia dapat menawarkan penukar dan menyelesaikan masalahnya?

# 2. Tidak Setiap USB-C Sangat Laju

Hanya mempunyai port USB Type C tidak menjamin kelajuan yang pantas. Keajaiban sebenar di sebalik USB-C adalah apa yang ada di bawahnya, iaitu USB 3.1 atau USB 2.0. Ketika teknologi USB 3.1 digunakan, kabel dapat memiliki kekuatan 100 w dan mampu melakukan laju pemindahan data SuperSpeed ​​10Gbps.

Sebagai contoh, ketika OnePlus 3 melancarkan salah satu telefon Android pertama dengan port USB-C, ia hanya mempunyai kelajuan USB 2.0. Dalam istilah awam, anda mungkin tidak mendapat ciri yang sama semasa menggunakan kabel Type-C. Oleh itu, apabila anda berhasrat menggunakan kabel USB-C untuk pengecasan pantas tetapi setiap daripadanya bukan Superfast, mengapa Apple harus membuat kompromi?

Mengawal Aksesori

Apple suka mengawal setiap detail terperinci dalam ekosistemnya. Sama ada memberi aplikasi kebenaran untuk menggunakan maklumat atau membenarkan pembaikan pihak ketiga. Apple juga selalu memilih aksesori untuk peranti mereka. Menjadi produk milik Apple, Lightning memberi syarikat kawalan yang lebih baik.

Terutama dengan sijil MFI (Dibuat untuk iPod / iPhone / iPad), syarikat teknologi itu dapat memeriksa kualiti. Walaupun terdapat LKM, pasaran memang mempunyai kabel iPhone Lightning palsu. Jadi, bayangkan kurangnya kawalan pada USB-C kerana tidak didaftarkan dengan Apple Inc. Selanjutnya, perniagaan wayar palsu akan meningkat secara eksponensial apabila USB Type C semakin popular.

Kekangan Wang

Seiring dengan memerhatikan aksesori palsu, sertifikasi MFi juga memberikan raksasa teknologi kepada pendapatan pelesenan tambahan untuk setiap perangkat Lightning yang dibenarkan. Dengan mengambil kira bahawa iPhone dan aksesorinya menyumbang hanya di bawah dua pertiga perniagaan syarikat; keraguan terhadap peralihan dapat difahami.

Bukan hanya mengenai Apple, bagaimana pula dengan pengeluar aksesori pihak ketiga dan pelanggan setia, yang mempunyai stok aksesori kabel Lightning seperti dok pengecasan, fon kepala Lightning. Walaupun Apple telah mengambil risiko seperti itu sebelumnya, ketika ia membuang penyambung dok 30-pin pada 12 September 2012; Atau semasa mengeluarkan bicu fon kepala.

Terutama, semua ini dilakukan untuk memperkenalkan beberapa teknologi inovatif. Mungkin syarikat teknologi akan beralih dari port Lightning untuk teknologi yang lebih baik dan lebih besar seperti Wireless.

Wayar - Apa itu?

Tanpa wayar adalah teknologi yang dinantikan oleh setiap pengeluar telefon pintar; Hanya dalam beberapa tahun kebelakangan ini, Apple telah berkembang pesat dengan teknologinya. The AirPods, sokongan pengecasan tanpa wayar Qi dan stylus Pencil pengecas tanpa kabel pada iPad Pro yang baru.

Semua contoh ini dapat dengan cepat menyatakan bahawa Apple mempunyai rancangan berbeza untuk iPhone dan teknologi tanpa wayar. Tiada pelabuhan sama sekali !!! IPhone yang boleh dicas sepenuhnya tanpa wayar. Selain itu, ciri ini juga dapat menjadikan telefon anda kalis air dan tahan debu. Bayangkan pad pengecas tanpa wayar magnet di tempat awam; anda tidak perlu bimbang tentang kabel hanya pasangkan iPhone anda di papan.

Selain itu, ini mungkin jauh lebih pantas daripada pengecas pantas USB-C. Walaupun kita tidak dapat meramalkan jangka masa untuk mimpi seperti itu menjadi kenyataan, ia pasti tidak begitu jauh. Dalam senario seperti itu, Apple tidak mengubah iPhone dari Lightning ke USB-C dapat difahami.

Mengapa ia mendorong pengguna untuk membeli aksesori atau penukar serasi USB-C baru, hanya untuk membuang port pada waktunya pasti tidak adil.

Walaupun belum ada USB-C di iPhone, Mengapa iPad Pro atau Macbook memilikinya?

Melihat kekangan yang disebutkan di atas, banyak yang mungkin mempersoalkan keputusan Apple untuk beralih ke USB Type C untuk iPad atau Mac. Saya benar-benar memahami soalan mereka, tetapi apa yang mereka tidak faham ialah terdapat perbezaan besar antara Macbook, iPad Pro, dan iPhone.

Dua yang pertama adalah peranti yang dikembangkan untuk pengguna untuk melakukan pelbagai tugas profesional. Dari photoshop hingga penyuntingan video, USB-C membolehkan beberapa kes penggunaan; seperti pemantauan, pencerminan, pemindahan data, dan sambungan periferal luaran.

Apple mengembangkan iPad Pro sebagai peranti mandiri yang boleh menggantikan atau mengganti sebagai komputer riba. Ia boleh melakukan multitasking ke tahap yang lain; sebenarnya, syarikat ini telah melancarkan iPadOS secara khusus tahun ini dengan ciri dan aplikasi khas yang sangat sesuai untuk peranti ini. Untuk membolehkan iPad melakukan pelbagai fungsi dengan kelajuan dan kecekapan, USB-C adalah tambahan yang jelas.

Walau bagaimanapun, semasa peranti yang sangat serba boleh dan multitasking, iPhone anda pada dasarnya adalah telefon pintar yang sangat; itu tidak semestinya memerlukan pergeseran.

Mengenai pengembangan teknologi baru sama sekali, menjadikan iPhone sepenuhnya tanpa wayar adalah tugas yang lebih mudah dan mungkin dapat dicapai dalam beberapa tahun. Walaupun menggabungkan teknologi yang serupa dengan iPad atau Mac adalah proses yang sukar, ia memerlukan masa yang manis. Menurut saya, melangkau USB-C sama sekali menyokong wayarles masuk akal untuk iPhone, tetapi bukan idea pintar untuk dua peranti lain.

Ia bukan hanya pelabuhan !!!

Anda selalu boleh bertanya kepada Apple, bahawa setiap pengeluar telefon pintar lain menukar dalam USB-C, jadi mengapa tidak? Tetapi jika anda mengenali Apple, anda juga akan melihat jawapannya. Apple tidak melakukan perkara yang menyenangkan orang; ia menginovasikan teknologi yang mengejutkan mereka.

Saya percaya Apple sedang membuat ribut yang akan membuat semua penipu jatuh cinta dengan jenama tersebut. Saya tidak dapat menahan diri, saya hanya berharap Apple mengungkapkan kejutan secepat mungkin.

Giliran awak…

Saya sedang menunggu langkah seterusnya Apple, bagaimana dengan anda? Adakah anda fikir ada perkara di belakang USB-C yang mengasingkan Apple di iPhone? Kongsi maklum balas anda dengan kami dalam komen di bawah.