Blog

Apa itu Sentuhan 3D dan Bagaimana Ia Berfungsi?

Dengan beberapa inovasi yang menentukan yang telah mengubah cara kita melihat teknologi, Apple menjadi sinonim dengan modenisme. Yang dulu dipercayai kompleks, syarikat yang berpusat di Cupertino menjadikannya sangat sederhana. Sama ada tetikus atau telefon pintar ultra maju dengan skrin besar hanya dengan satu butang, Apple telah menjadi pelopor dalam membawa teknologi inovatif ke dunia.

Gergasi teknologi pertama kali memperkenalkan Multi-touch yang membawa perubahan revolusioner dalam cara kami menavigasi aplikasi menggunakan Ketuk, Leret, dan Cubit pada peranti iOS. Tidak hairanlah bahawa teknologi sentuhan langsung memenangi pengguna iPhone dan iPad.

Apa itu 3D Touch? Force Touch: Teknologi Sensitif Tekanan

Kemudian muncul teknologi Force Touch-sensitif tekanan secara eksklusif di Apple Watch, yang kemudian tiba di MacBook, MackBook Pro dan Magic Trackpad 2.

Force Touch membezakan antara tahap daya yang berbeza yang dikenakan pada peranti. Dengan menggunakan teknologi Force Touch, pengguna dapat melaksanakan tugas-tugas tertentu dengan cepat. Sebagai contoh, anda boleh memaksa peringatan klik dan tarikh untuk memperluasnya dan dapat melakukan lebih banyak tindakan.

Apa itu 3D Touch?

Mengambil teknologi Force Touch ke tahap yang sama sekali baru, Apple melancarkan 3D Touch pada iPhone 6s dan 6s Plus. Lebih sensitif daripada Force Touch, 3D Touch telah dikembangkan untuk berfungsi menggunakan sensor kapasitif yang disatukan ke dalam paparan.

Bagaimana Sentuhan 3D Berfungsi?

Sumber Imej: Apple.com

Dari segi fungsi, 3D Touch sangat pintar. Ini membolehkan anda melaksanakan tugas-tugas tertentu dengan segera melalui tindakan cepat.

Anda tidak perlu melancarkan aplikasi untuk melakukan tindakan yang biasa digunakan. Sebagai contoh, jika anda ingin mengambil gambar diri sendiri, anda tidak perlu melancarkan aplikasi Kamera. Hanya dengan menekan ringan pada aplikasi Kamera, anda mendapat pilihan untuk Mengambil Selfie terus di Skrin Utama anda.

Mengintip dan Pop

Untuk menguasai 3D Touch, anda perlu memahami Peek dan Pop. Walaupun yang pertama merujuk pada tekan ringan, yang terakhir adalah tekan sulit.

Sekiranya anda ingin mengintip mesej, anda hanya perlu menekannya dengan ringan. Dan, jika anda ingin memasukkan mesej untuk paparan penuh, anda perlu menekannya dengan lebih mendalam. Begitulah cara kerjanya!

Perbezaan Antara Force Touch dan 3D Touch

Force Touch cukup pintar untuk mengesan tekanan yang dikenakan pada skrin. Ia dapat mengesan tidak hanya beberapa sentuhan pada skrin tetapi juga dapat mengira perbezaan tekanan pada pelbagai titik layar.

Namun, semasa bertindak balas terhadap sentuhan anda, Force Touch tidak secepat 3D Touch. Tindak balas sepantas kilat 3D Touch adalah kerana penyatuan sensor kapasitif dan pengukur regangan. Gabungan ini disempurnakan oleh "Taptic Engine".

Masa Depan Teknologi Sentuhan

Mengetahui betapa pentingnya 3D Touch telah dihargai oleh pengguna iPhone 6s; teknologi sentuhan akan menjadi jauh lebih baik pada masa akan datang. Dengan kemampuan luar biasa untuk membiarkan pemilik iPhone menggunakan peranti mereka dengan lebih banyak kemudahan dan lebih pantas, ia tetap ada.

Pembuat telefon pintar Android sudah terpesona dengan teknologi baru ini dan ingin memanfaatkannya untuk meningkatkan pengalaman pengguna pada peranti mereka.

Itu sahaja, kawan!

Kongsi maklum balas anda dengan kami dalam komen di bawah.