Blog

Mengapa Saya Tidak Terlepas MacBook Pro Saya Setelah Beralih ke iPad Pro 12.9 "

Kira-kira sebulan yang lalu, sambil menuliskan pemikiran saya tentang 12.9 ″ iPad Pro untuk panduan langsung mengenai multitasking untuk saluran YouTube kami, saya merasakan saya harus menghabiskan lebih banyak masa untuk meneroka iOS. Dan setelah berfikir sedikit, saya menyedari bahawa iPad dapat memainkan peranan penting dalam membantu saya tetap selaras dengan setiap perubahan halus yang terus ditambahkan oleh Apple ke sistem operasi.

Sebagai blogger sepenuh masa, saya mesti mencari secara meluas di web dan mencatat idea-idea yang mencetuskan pemikiran setiap kali ia muncul. Kadang kala, pencarian melebihi waktu bekerja biasa dan berakhir hingga larut malam. Penyelidikan yang luas ini juga mendorong saya untuk menggunakan peranti yang lebih mudah alih dan interaktif.

Untuk mencapai tujuan saya, saya memutuskan untuk memberi lebih banyak masa kepada iPad - walaupun dalam jadual yang ketat. Namun, saya gagal menepati janji, kerana MacBook Pro saya dengan Touch Bar akan melambung hampir sepanjang masa saya. Dan tablet tidak dapat mendapat banyak perhatian walaupun duduk di meja yang sama - dalam kesediaan penuh.

Oleh kerana pilihan pertama tidak memberikan hasil seperti yang saya harapkan, pemikiran untuk menggunakan iPad sebagai pemacu harian saya terlintas di fikiran saya. Ketika saya bermain-main dengan idea ini, diri saya bertanya, "Bolehkah iPad Pro menggantikan MacBook saya?" Bercakap benar; tiang nampaknya sangat kuat terhadap tablet. Namun, saya memutuskan untuk mencuba - tidak kira apa.

Dan setelah menggunakan iPad Pro baru selama sebulan, saya ingin berkongsi akaun saya dengan anda. Inilah yang saya alami - baik dan buruk!

Mengapa iPad Pro 12.9 Baru Repl Telah Mengganti MacBook Pro Saya 

Lebih Interaktif & Didekati

Satu bahagian di mana iPad Pro kelihatan jauh lebih baik daripada MacBook adalah interaktiviti. Terima kasih kepada skrin sentuh tepi-ke-tepi yang besar, iPad terasa lebih mudah didekati dan interaktif.

Dengan mengelakkan gangguan, iPad menjadikan membaca lebih fokus. Semasa saya suka menjelajah artikel dan mencari-cari perkara penting dengan kadar saya sendiri - dari keselesaan sofa hingga berjalan kaki lama di halaman belakang - tablet itu sesuai dengan keperluan saya.

Setiap kali saya mahu beraksi, seluruh skrin dan semua kandungannya kelihatan seperti hanya satu sentuhan. Dan saya boleh bermain-main dengan segala-galanya dengan lebih banyak kebebasan.

Walaupun ramai yang ingin mendapat sokongan untuk tetikus dan bahkan trackpad untuk navigasi, saya secara peribadi tidak ketinggalan sama sekali. Apabila saya dapat menggunakan jari saya untuk berinteraksi dengan lancar dengan semua perkara, mengapa saya perlu menggunakan yang lain?

Selain itu, jika saya ingin menjadi PDF yang lebih kreatif atau beranotasi, Apple Pencil 2 selalu tersedia untuk membolehkan saya melakar gambar bukan sahaja idea tetapi juga mahir. Tablet benar-benar terasa lebih intuitif.

Multitasking Penuh

Terus terang bercakap; Saya tidak pernah memanfaatkan sepenuhnya pelbagai tugas. Tetapi setelah beralih ke iPad Pro yang baru, saya menyukai setiap perkara itu.

Dengan gaya seperti Split View, Slide-Over dan PiP Mode, saya boleh menghidupkan empat aplikasi sekaligus. Semasa melayari laman web, saya ingin menjauhkan aplikasi nota kegemaran saya supaya saya dapat mencatat sesuatu yang sangat penting dengan cepat. Ketika itulah Split View bermain dengan sangat baik kerana ia membolehkan saya melompat dari satu aplikasi ke aplikasi lain dengan lancar.

Sering kali, saya mesti menonton video dan mencatat perkara penting secara serentak. Terima kasih kepada PiP Mode, saya dapat melakukan kedua-dua perkara dengan lebih selesa - tanpa perlu melompat dari satu hujung ke ujung yang lain. Perkara-perkara kecil ini menjimatkan banyak masa berharga saya dan juga meningkatkan produktiviti.

Belum lagi gerak geseran sapu yang sangat unik yang menambahkan dimensi yang sama sekali mengenai cara saya menjalankan tugas di iPad.

Dengan menggunakan gerakan sapu, saya dapat beralih antara aplikasi terbuka dengan serta-merta, mengintip aplikasi yang berdekatan tanpa perlu menyelami aplikasi tersebut, menyimpan aplikasi yang dikelompokkan selama yang saya mahukan dan apa yang tidak.

Walaupun saya selalu gemar menggunakan Drag-and-Drop di Mac, saya lebih gemar menggunakannya di iPad. Sekali lagi, gerakan sapu halus mentega yang menjadikan menyeret dan menurunkan barang dari satu tempat ke tempat lain sangat mudah dan mudah. Dan itulah yang menjadikan iPad lebih produktif daripada MacBook.

Pengurusan Fail Teratur

Berbeza dengan apa yang dikatakan oleh kebanyakan pengulas, saya dapati sistem pengurusan fail di iPad bebas dari kekacauan. Dan saya mempunyai beberapa alasan yang kukuh untuk membuktikan maksud saya:

Pertama dan terpenting, iOS direka untuk menjadikan pengurusan fail kurang menyakitkan. Ini jenis automatik, dan anda tidak perlu risau di mana meletakkan barang anda kerana setiap aplikasi mampu mengendalikan datanya sendiri. Oleh itu, terdapat sedikit kemungkinan kekacauan merampas seluruh skrin utama atau merosakkan keseluruhan peranti.

Yang kedua, aplikasi Files lebih dari cukup baik untuk membolehkan anda mengendalikan dokumen anda dan hampir semuanya dengan cekap. Selain itu, anda boleh menyediakan iCloud, Dropbox dan perkhidmatan awan lain yang disokong untuk mengakses fail anda dengan lancar dan menyimpannya dengan teratur di seluruh peranti.

Sesuai dengan Keperluan Berganda

Walaupun kelihatannya agak hiperbolik, saya dapati iPad lebih mampu memenuhi pelbagai keperluan daripada iPhone dan Mac. Ringkasnya, ia seperti seorang serba boleh yang dapat melakukan banyak perkara dengan baik.

Sekiranya saya mengambil satu peranti yang dapat memaksimumkan permainan, menghidupkan masa media saya, mengawal peranti rumah pintar, menulis artikel, dan mengedit foto dan video untuk dikongsi di media sosial, saya dengan senang hati akan menggunakan iPad Pro. Ia hanya menerangkan fleksibiliti iPad.

Sudah tentu, memerlukan beberapa hari dan bahkan beberapa minggu untuk membiasakan diri dengan iPad. Tetapi setelah anda menguasai beg trik, anda akan menjadi ketagihan pada tablet.

Tetapi sekali lagi, tidak ada perkara yang sempurna di dunia ini. Dan iPad Pro tidak terkecuali daripada peraturan ini. Walaupun saya telah mengalami banyak kelemahan selama penggunaan selama sebulan, saya ingin menyebutkan beberapa kekurangan.

Kekurangan Penyemak Imbas Kelas Desktop

Safari untuk iOS berfungsi dengan pantas dan menjadikan penyemakan imbas web lebih selamat daripada rakan sejawatnya. Walau bagaimanapun, ia masih lebih sesuai untuk melayari laman web yang canggih dan tidak mempunyai kemampuan untuk memberikan pengalaman kelas desktop.

Bagi penyemak imbas web pihak ketiga seperti Chrome dan Firefox, mereka juga tidak mempunyai kepakaran untuk memenuhi permintaan pro.

Anda boleh berpendapat bahawa iOS mempunyai pilihan untuk meminta versi desktop laman web, tetapi masih tidak mencukupi kerana anda tidak akan dapat mengakses semuanya. Secara jujurnya; nampaknya agak mengecewakan –kadang-kadang.

Dengan cip A12X dan RAM yang ditingkatkan, iPad dapat dengan mudah menjalankan penyemak imbas web lengkap. Walaupun mempunyai perkakasan yang kuat, tablet tetap menggunakan penyemak imbas web mudah alih. Ia hanyalah satu paradoks dalam dirinya.

Tiada Antara Muka Pengguna

Saya tidak menganggap kekurangan "Tetamu mod" adalah masalah besar, tetapi perlu dipertimbangkan. Sering kali, saya harus menyerahkan iPad saya kepada rakan sekerja atau ahli keluarga - dengan hati yang berat. Dan setiap kali saya menyerahkan peranti, saya berharap ada antara muka pengguna supaya saya hanya membenarkan barang terpilih dan menyimpan semua perkara peribadi saya pada jarak yang cukup.

Saya rasa bukan satu-satunya yang meminta mod tetamu di iPad. Perkara yang baik ialah Apple dapat mewujudkannya dengan mudah. Jadi, ia adalah persoalan kapan dan bukan bagaimana.

Sebelum menyelesaikannya, saya ingin menyebutkan satu perkara lagi: Bukankah lebih baik jika ada pilihan untuk memasang pemacu keras USB-C supaya fail dapat diimport secara langsung ke iPad? Ya, ia akan berguna kerana banyak sebab. Walaupun tidak ada batasan teknikal, Apple gagal membawa fungsi ini.

Sebenarnya, saya tidak pernah melewatkannya, tetapi saya percaya bahawa ia harus diberikan kemajuan.

Jangan Keliru ... MacBook Pro Adalah Karya. Tetapi iPad Pro Unik dengan Cara Sendiri…

Setelah mencuba iPad Pro 12.9 as selama peranti utama saya, saya sampai pada kesimpulan bahawa iPad direka untuk tujuan tertentu. Ia lebih hidup, mudah didekati, dan elegan. Dan jika anda ingin mempunyai peranti yang dapat memenuhi kebanyakan keperluan anda, anda tidak boleh salah dengannya.

Ingat; iPad belum boleh menjadi pengganti sepenuhnya komputer riba - apatah lagi MacBook Pro. Tetapi sekali lagi semuanya bergantung pada keperluan anda.

Dengan perkakasan yang kuat sudah ada, saya menjangkakan iPad akan memecahkan sebahagian besar had dan bahkan meningkatkan beberapa ketinggian baru. Dan saya tidak akan terkejut jika tablet menjadi pencabar terbesar untuk MacBook — dalam masa terdekat!

Apa pendapat anda tentang iPad baru Apple dan apakah peningkatan yang ingin anda lihat di dalamnya? Kongsi pendapat anda mengenainya dalam komen di bawah.