Blog

Terlupa Kod Laluan iPhone? Cara Memulihkannya Tanpa Kehilangan data

Lupa Kod Laluan iPhone anda dan tidak tahu bagaimana menetapkannya semula? Adakah skrin iPhone menunjukkan 'iPhone Disabled'? Sekiranya ya, ada dua berita - satu yang baik dan yang lain yang tidak baik. Berita baiknya ialah anda tidak perlu risau. IPhone anda belum menjadi batu bata. Dengan menggunakan penyelesaian di bawah, anda akan dapat menggunakannya lagi. Berita buruknya adalah jika anda tidak mempunyai sandaran iPhone di komputer atau di iCloud, semua data yang ada pada iPhone anda tidak dapat dipulihkan!

Apa yang perlu dilakukan sekiranya anda Lupa Kod Laluan iPhone

  • Pulihkan Kod Laluan iPhone Menggunakan iTunes atau Finder
  • Pulihkan Kata Laluan iPhone Tanpa iTunes (menggunakan iCloud)

Perkara pertama yang harus anda lakukan semasa anda terkunci dari peranti anda ialah menyandarkannya.

Sandarkan iPhone Berkunci Anda

Untuk membuat sandaran peranti anda yang terkunci, anda seharusnya menyegerakkan peranti dengan Mac atau iTunes anda sekurang-kurangnya sekali tanpa menghidupkan semula iPhone anda selepas itu. Ini kerana iPhone anda mempunyai PC / Mac sebagai alat yang dipercayai. Sekiranya anda tidak pernah menyegerakkan iPhone anda dan anda lupa kod laluannya, sebenarnya tidak ada cara untuk memulihkannya tanpa kehilangan data.

Buat masa ini, dengan andaian anda telah menyegerakkan iPhone, ikuti proses yang diberikan di bawah:

Langkah 1. Mula-mula, sambungkan peranti anda ke komputer menggunakan kabel USB dan lancarkan iTunes atau jika anda menjalankan Finder pelancaran macOS Catalina .

Langkah # 2. Sekarang, untuk iTunes, pilih peranti anda dengan mengklik logo iPhone. Untuk Finder, klik pada nama iPhone anda .

Langkah # 3. Seterusnya, izinkan iTunes menyegerakkan peranti anda dan membuat sandaran. Untuk Pencari, jika anda melihat Sandarkan Sekarang di bawah Sandaran, klik pada itu.

Setelah iPhone anda disandarkan, anda akan melihat tarikh dan masa peranti anda disandarkan di bawah 'Backup Terakhir.'

Sekiranya, dengan kaedah di atas, anda tidak dapat membuat sandaran dan anda tidak mempunyai sandaran atau sandaran iCloud yang lain, maka, jika demikian, anda tidak akan dapat menyimpan data yang ada pada iPhone anda. Ia akan hilang kerana, pada langkah seterusnya, kita akan menghapus segala-galanya dari iPhone.

Sebelum anda mengikuti langkah yang dinyatakan di bawah:

  • Pastikan anda mempunyai ID Apple dan kata laluan yang dilog masuk ke iPhone. Sekiranya anda menggunakan pengesahan 2 faktor untuk Apple ID, minta nombor telefon atau peranti Apple lain berdekatan supaya anda dapat menerima kod tersebut
  • Mempunyai sambungan internet yang kuat

Pulihkan Kod Laluan iPhone Menggunakan iTunes atau Finder

Langkah 1.  Pastikan iPhone anda tidak disambungkan ke Mac. Matikan iPhone anda. Sekarang, baca langkah di bawah sepenuhnya dan kemudian teruskan.

Langkah # 2. Pada langkah ini, kita akan menyambungkan iPhone kita ke Mac menahan butang untuk memasuki mod pemulihan. Sekarang butang mana yang hendak ditekan, bergantung pada model iPhone. Lihat di bawah untuk iPhone anda. Terus tahan butang sehingga anda melihat skrin mod pemulihan. Skrin mod pemulihan muncul selepas anda melihat Logo Apple.

Jika anda mempunyai,

  • iPhone X atau lebih baru, atau iPhone 8/8 Plus: Sambungkan peranti anda ke komputer sambil menahan butang Sisi  (butang Kunci)
  • Untuk iPhone 7/7 Plus: Sambungkan peranti anda ke komputer anda semasa memegang kelantangan butang

Lepaskan butang apabila anda melihat skrin pemulihan. (lihat gambar di bawah)

Langkah # 3. Pencari pada Mac yang disambungkan akan dilancarkan secara automatik dan memberitahu anda bahawa terdapat masalah dengan iPhone. Dan ia perlu dikemas kini atau dipulihkan .

Langkah # 4. Klik Pulihkan .

Langkah # 5. Klik pada Pulihkan dan Dikemas kini . (Seterusnya, setuju dengan syarat jika ditanya)

Finder atau iTunes akan memuat turun perisian untuk peranti anda.

Sekiranya diperlukan lebih daripada 15 minit untuk memuat turun atau proses selesai, peranti anda akan keluar dari mod pemulihan, dan anda perlu mengulangi langkah di atas. Juga, jika Wi-Fi atau sambungan internet terputus di Mac anda, ia mungkin mengatakan 'Perisian untuk iPhone rosak semasa memuat turun'. Dalam kes ini juga, anda perlu memutuskan sambungan dan menyambungkan semula iPhone dan cuba lagi.

Setelah proses selesai, anda boleh menetapkan telefon sebagai baru atau memulihkannya dari sandaran komputer atau sandaran iCloud.

Pulihkan Kata Laluan iPhone Tanpa iTunes (menggunakan iCloud)

Kaedah ini berfungsi apabila iPhone anda, kata laluan yang anda lupakan, ada bersama anda dan juga disambungkan ke Wi-Fi atau Data Mudah Alih. Ia juga dapat digunakan jika iPhone anda dicuri, dan anda perlu menghapus data peribadi anda di dalamnya.

Langkah 1. Buka penyemak imbas, pergi ke iCloud.com dan log masuk menggunakan kelayakan iCloud anda (Apple ID)

Langkah # 2. Klik Cari iPhone . (Isi kata laluan iCloud sekali lagi jika diminta.)

Langkah # 3. Sekarang dari Semua Peranti , klik pada nama iPhone .

Langkah # 4. Klik pada Padam iPhone dan ikuti arahan mudah.

Langkah # 5. Masukkan kata laluan iCloud anda jika ditanya. Pada layar berikutnya, anda juga dapat memilih untuk menunjukkan nombor telefon yang akan ditampilkan di layar setelah iPhone dihapus. Anda juga boleh mengetikkan mesej yang akan ditunjukkan di skrin iPhone.

Setelah pemadaman selesai, iPhone akan dimulakan semula. Anda kini boleh menetapkannya sebagai baru atau memulihkannya dari sandaran komputer atau sandaran iCloud.

Jadi, ini adalah bagaimana anda boleh mula menggunakan iPhone anda lagi jika anda terlupa kata laluan anda. Sekarang, sama ada anda dapat memulihkan data anda atau tidak bergantung sepenuhnya kepada anda membuat sandaran!

Sekiranya anda menggunakan iTunes di PC atau di Mac tidak menjalankan macOS Catalina maka memulihkan melalui iTunes adalah pilihan.

Ingat ...

Apple menjadikan sistem kata laluan iPhone yang kuat baik untuk keselamatan dan akhirnya baik untuk data kami. Mulai sekarang dan seterusnya menjadi kebiasaan membuat sandaran iPhone anda secara berkala dengan Mac / PC anda atau menghidupkan sandaran iCloud. Juga, tetapkan kata laluan yang anda boleh ingat (yang tentu saja tidak terlalu mudah ditebak oleh orang lain).

Satu petua pro adalah menghidupkan semula iPhone anda setiap minggu. Selepas dimulakan semula, iPhone anda meminta kata laluan anda dan tidak membuka kunci hanya dengan Face ID atau Touch ID. Sekiranya anda memasukkan kata laluan anda setiap minggu, kemungkinan anda akan mengingatnya. Juga, memulakan semula iPhone anda memperbaiki beberapa gangguan kecil dan menjadikannya berfungsi dengan lancar.

Ikuti juga catatan ini:

  • Cara Mencari Lokasi Sandaran iPhone di Mac & Windows
  • Cara Menghapus Sandaran Apple Watch dari iPhone
  • TunesKit - Cara Mudah, Selamat, dan Efisien untuk Memulihkan Data iPhone di Windows
  • Tetapkan semula Kod Laluan Skrin Masa pada iPhone atau iPad di iOS 14/13