Blog

Cara memotong Kunci Pengaktifan pada iPhone dan iPad (2021)

Apabila anda mengaktifkan iPhone atau iPad anda, Apple menggunakan pengecam unik peranti dan mengaitkannya dengan Apple ID anda. Ini memastikan bahawa seseorang yang mencuri telefon tidak dapat mengaktifkan semula dan menggunakannya.

Tetapi jika anda membeli iPhone terpakai dengan niat yang betul dan mendapati ia masih terkunci, anda mungkin ingin memotong Kunci Pengaktifan iPhone. Setelah melakukannya, bolehkah anda menjadikan peranti ini sepenuhnya milik anda? Izinkan saya memberitahu anda lebih lanjut mengenainya dan cara membuang Kunci Pengaktifan.

  • Apakah Kunci Pengaktifan?
  • Cara membuang Kunci Pengaktifan pada iPhone atau iPad
  • Cara mengelakkan Kunci Pengaktifan semasa membeli iPhone terpakai
    • Periksa Kunci Pengaktifan sebelum membeli iPhone dari orang lain
    • Periksa status iPhone atau iPad sebelum membeli
  • Keluarkan Kunci Pengaktifan semasa anda menjual peranti iOS anda
  • Sekiranya saya membayar dan Menghapus Kunci Pengaktifan dari laman web pihak ketiga?

Apakah Kunci Pengaktifan?

Activation Lock adalah sistem keselamatan anti-pencurian yang diaktifkan secara automatik apabila Find iPhone Saya dihidupkan (semasa proses persediaan pemilik pertama). Ia melindungi peranti dan maklumat di atasnya.

Setelah Kunci Pengaktifan iCloud bertindak, tidak ada orang lain yang dapat mengaktifkan iPhone menggunakan ID Apple yang lain. Selain itu, peranti tidak dapat dipadamkan dari akaun iCloud itu, dan Cari Perkhidmatan Saya tidak dapat dilumpuhkan.

Tindakan ini hanya dapat dilakukan jika ID Apple dan kata laluan pada mulanya (atau terakhir) digunakan untuk mengatur peranti dimasukkan.

Cara membuang Kunci Pengaktifan pada iPhone dan iPad

Dua cara untuk membuang Kunci Pengaktifan:

  1. Semasa anda pemilik sedia ada dan jika anda memadamkan peranti anda
  2. Apabila anda pemilik kedua - dengan menghubungi pemilik sebelumnya

1. Semasa anda pemilik sedia ada dan jika anda memadamkan peranti anda

A. Gunakan ID dan Kata Laluan Apple anda.

Sekiranya ia adalah peranti anda, jangan risau! Masuk ke mod pemulihan dan pulihkan peranti tanpa log keluar dari iCloud, anda akan melihat skrin Kunci Pengaktifan. Masukkan ID dan kata laluan Apple anda, dan anda boleh pergi.

Sekiranya anda tidak ingat alamat e-mel Apple ID anda, lawati halaman rasmi Apple iForgot. Sekiranya anda terlupa kata laluan anda, anda juga boleh menetapkannya semula dari sini.

B. Hubungi Sokongan Apple dan sahkan pemilikan.

Sekiranya anda mempunyai bukti pembelian yang sah, anda boleh menghubungi Sokongan Apple dan meminta mereka membuang Kunci Pengaktifan. Anda boleh menghubungi mereka melalui aplikasi Apple Support, Twitter, Live Chat, atau nombor perkhidmatan pelanggan.

Sekiranya terdapat Kedai Apple di dekat anda, lawati mereka dengan bukti pembelian. Mereka mungkin mengeluarkan Kunci Pengaktifan pada iPhone atau iPad anda. Biasanya, anda tidak akan dikenakan bayaran untuk ini, walaupun anda tidak mempunyai AppleCare atau peranti tersebut tidak dijamin.

Seperti yang telah anda baca, agak mudah jika anda adalah pemilik peranti pertama atau sedia ada. Tetapi apabila anda melihat Kunci Pengaktifan pada iPhone terpakai yang baru dibeli, inilah cara untuk memintasnya.

2. Apabila anda pemilik kedua - Dengan menghubungi pemilik sebelumnya

Peluang untuk membuang Kunci Pengaktifan pada iPhone, iPad, Apple Watch, atau Mac bekas yang anda miliki hanya bergantung pada pemilik sebelumnya. Sekiranya mereka tidak bekerjasama, anda mungkin mempunyai berat kertas dengan logo Apple!

Sering kali, pemilik peranti secara tidak sengaja menjual atau memberikan iPhone kepada anda dengan ID Apple mereka, dan Kunci Pengaktifan masih diaktifkan. Sekiranya berlaku, anda harus menghubungi mereka dan ikuti langkah-langkah di bawah.

A. Sekiranya anda dapat berjumpa dengan pemilik sebelumnya secara langsung.

Minta mereka memasukkan ID Apple dan kata laluan mereka pada skrin Kunci Pengaktifan. Seterusnya, biarkan mereka menyiapkan peranti dengan ID Apple mereka. Setelah iPhone disiapkan, mereka perlu menyelesaikan langkah-langkah berikut:

  1. Lepas pasangan Apple Watch, jika berkenaan.
  2. Matikan Cari iPhone Saya: Untuk melakukan ini, Buka Tetapan → ketuk sepanduk Apple ID dari atas → Cari Saya .
  3. Cari iPhone Saya → matikan Cari iPhone Saya .
  4. Keluar dari iCloud , iTunes , dan App Store : Untuk melakukan ini, buka Tetapan → ketuk sepanduk Apple ID di atas → tatal ke bawah dan ketuk Keluar . Pilih untuk tidak menyimpan sebarang data dan ketik Log Keluar lagi.
  5. Padam Semua Kandungan dan Tetapan: Untuk melakukan ini, buka Tetapan → ketuk UmumTetapkan semulaPadam Semua Kandungan dan Tetapanmasukkan kata laluan iPhone andaSahkan.

Setelah proses penghapusan selesai, peranti seperti baru dan tanpa Kunci Pengaktifan. Sekarang, anda boleh menyiapkan telefon dan menggunakan ID Apple anda atau membuat yang baru. Masalah diselesaikan, nikmati!

B. Sekiranya anda tidak dapat bertemu dengan pemilik sebelumnya, minta bantuan jauh dari mereka.

Sekiranya pemilik tinggal di tempat yang jauh dan tidak mungkin mengikuti langkah-langkah di bawah tajuk A., anda boleh meminta mereka untuk berkongsi ID Apple dan kata laluannya.

Ini bukan penyelesaian yang baik kerana dalam kebanyakan keadaan orang tidak harus memberikan ID Apple atau kata laluan mereka (ini memberi orang lain akses ke maklumat peribadi mereka).

Tetapi, jika saudara atau orang terdekat telah memberikan anda peranti itu, maka anda boleh mencuba dan meminta bukti kelayakan Apple ID mereka.

Sekiranya penyelesaian di atas tidak berfungsi, minta pemilik sebelumnya untuk mengikuti langkah - langkah di bawah:

  • Padam dan Keluarkan dari Akaun dari jauh: Untuk melakukan ini, pemilik sebelumnya dapat menggunakan web atau peranti Apple yang lain.
    • Menggunakan web: Minta pemilik sebelumnya mengunjungi iCloud.com di komputer dan log masuk ke akaun mereka. Seterusnya, klik pada Semua Peranti dan pilih peranti yang mereka berikan kepada anda. Kemudian, klik pada Padam iPhone . Setelah penghapusan selesai, klik pada Remove from Account (jika dapat dilihat).

    • Menggunakan peranti Apple yang lain: Minta pemilik sebelumnya membuka aplikasi Cari Saya di iPhone, iPad, atau Mac mereka yang lain. Log masuk dengan Apple ID mereka jika ditanya. Seterusnya, klik pada Peranti dan pilih iPhone yang mereka berikan kepada anda. Pilih Padam Peranti Ini . Setelah proses selesai, pilih Buang dari Akaun.

Catatan: Walaupun pemilik sebelumnya melakukan tindakan di atas, pastikan data mudah alih atau Wi-Fi disambungkan ke iPhone yang anda terima. Barulah peranti dapat dipadamkan.

Setelah proses selesai, iPhone bebas dari Kunci Pengaktifan. Sekarang, mulakan semula iPhone dan siapkan menggunakan Apple ID anda yang ada atau buat yang baru.

Seperti yang anda perhatikan, langkah di atas hanya berfungsi jika pemilik sebelumnya baik, bekerjasama, dan tanpa motif yang tidak baik. Terdapat banyak penipu, terutamanya dalam talian, yang menjual peranti anda dan kemudian meminta anda pembayaran tambahan untuk membuang Kunci Pengaktifan.

Pastikan anda berhati-hati sebelum membeli!

Cara mengelakkan Kunci Pengaktifan semasa membeli iPhone terpakai

Pertama, adalah idea yang baik untuk membeli produk Apple yang diperbaharui dari Apple (atau beberapa penjual terkenal seperti MacSales.) Semua peranti yang diperbaharui secara langsung dari Apple mempunyai jaminan satu tahun yang sama.

Sekiranya anda tidak menemui tawaran diperbaharui yang baik, tidak ada salahnya membeli iPhone atau iPad terpakai. Pastikan untuk memeriksa Kunci Pengaktifan dan status iPhone sebelum membeli dari orang lain.

Periksa Kunci Pengaktifan sebelum membeli iPhone dari orang lain

Banyak peranti iOS dijual secara sah dengan Activation Lock aktif. Dalam beberapa kes, penjual tidak membuang kunci iCloud dengan sengaja untuk meminta lebih banyak wang kemudian. Dalam kes lain, ia berlaku secara tidak sengaja. Untuk mengelakkan terperangkap, anda harus memeriksa sama ada peranti terkunci atau tidak sebelum membelinya.

Sebelum membeli iPhone, iPad, iPod touch, atau Apple Watch dari penjual semula Apple yang sah, anda mesti memastikan bahawa ia dihapus dan tidak dihubungkan ke akaun pemilik sebelumnya. Selain itu, lebih baik jika anda bertanya kepada penjual sama ada mereka telah menghapus Kunci Pengaktifan atau tidak.

Hidupkan peranti. Sekiranya skrin kunci kod laluan atau skrin Utama muncul, itu bermakna ia belum dipadamkan. Kemudian, minta penjual memadamkan sepenuhnya peranti dari TetapanUmumTetapkan semulaPadam Semua Kandungan dan Tetapan. Sekiranya anda meminta ID dan kata laluan Apple pemilik sebelumnya, itu bermaksud bahawa peranti tersebut masih dikaitkan dengan akaun mereka.

Sekiranya pemilik sebelumnya tidak hadir, anda boleh meminta mereka mengeluarkan peranti dari akaun mereka dengan log masuk ke iCloud.com (dijelaskan di atas). Apabila anda diminta untuk "Menyiapkan iPhone / iPad" pada kali pertama anda menghidupkannya, Kunci Pengaktifan dilumpuhkan.

Periksa status iPhone atau iPad sebelum membeli

Perkara penting lain yang perlu anda perhatikan sebelum membeli iPhone dari penjual yang tidak dikenali adalah memastikan bahawa peranti tersebut tidak dicuri.

Sebelumnya, Apple membenarkan melihat status mana-mana peranti iOS menggunakan alat Kunci Pengaktifan — Tetapi sekarang ia telah membuang pilihan berikutan beberapa laporan bahawa penggodam China memanfaatkannya secara tidak wajar. Walau bagaimanapun, anda masih boleh memeriksa status mana-mana peranti.

Pergi ke laman web Stolen Phone Checker dan masukkan IMEI peranti yang ingin anda beli. Alat ini akan membandingkan IMEI dengan beberapa pangkalan data sumber dan memberikan hasil yang cepat. Nombor IMEI dicetak di bahagian belakang iPhone lama. Sekiranya anda menggunakan model terbaru (atau bahkan yang lama), anda boleh mencarinya di dalam dulang SIM.

Keluarkan Kunci Pengaktifan semasa anda menjual peranti iOS anda

  1. Lepas pasangan Apple Watch anda
  2. Matikan Cari iPhone Saya
  3. Keluar dari iTunes dan App Store
  4. Padamkan Segalanya
  5. Alih keluar dari senarai peranti dipercayai anda
  6. Batalkan pendaftaran iMessage jika anda beralih ke Android.

Sebelum menjual peranti anda, anda harus mengikuti semua yang kami jelaskan di atas. Ini memastikan pengalaman yang selesa untuk pemilik seterusnya. Ini juga memastikan bahawa data peribadi anda tidak lagi ada pada peranti tersebut.

Sekiranya saya membayar dan membuang Kunci Pengaktifan dari laman web pihak ketiga?

Tidak! Anda mungkin melihat banyak ulasan dan maklum balas pelanggan yang kuat dan terpikat untuk membayar yuran, membuang Kunci Pengaktifan dalam satu atau dua hari. Ini boleh mengakibatkan akibat yang teruk.

Peranti anda mungkin berhenti mendapat kemas kini dan bahkan gagal melewati Kunci Pengaktifan lagi setelah menetapkan semula / memadam. Secara keseluruhan, tidak disyorkan untuk mengambil jalan ini. Walaupun laman web itu kelihatan asli dan mempunyai kata-kata seperti rasmi, dipercayai, tertua, terjamin, dll.

Mengakhiri.

Ini adalah bagaimana anda boleh memotong Kunci Pengaktifan pada iPhone. Artikel ini difokuskan pada iPhone dan iPad, namun sama juga untuk Mac dan Apple Watch. Saya harap panduan ini membantu anda.

Seterusnya, Anda Mungkin Membaca:

  • Petua dan trik penyesuaian iOS 14 terbaik untuk iPhone
  • iOS 14: Petua Meningkatkan Hayat Bateri pada iPhone
  • Ciri iOS 14 yang Perlu Anda Ketahui

Copyright ms.venicebiennalesiria.com 2022